توشه ای برای

نوشته های یک طلبه در موضوعات اجتماعی فرهنگی، مذهبی و ... با مناسبت یا بی مناسبت!

نوشته های یک طلبه در موضوعات اجتماعی فرهنگی، مذهبی و ... با مناسبت یا بی مناسبت!

http://www.funkhoone.com/upload/images/ekxq7s2pkrt6wes8x79w.jpg
توشه ای برای

بسم الله الرحمن الرحیم
این قرآن است که به ما می گوید:
وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ اَلزَّادِ اَلتَّقْوى‏.براى سفرى که در پیش دارید، زاد و توشه بردارید و بهترین توشه براى این راه، تقوا مى‏باشد، (بقره، آیه 197).
نیست جز تقوی در این ره توشه ای
نان و حلوا را بنه در گوشه ای

پای درس خدا شناسی امیرالمومین علیه السلام

جمعه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۵:۳۶ ب.ظ


بسم الله الرحمن الرحیم

کی می تونه از همه بهتر برامون خدا را تعریف کنه از صفاتش بگه از ذاتش بگه. کسی که خودش حجت خدا باشد و شناخت کامل داشته باشد پس می نشینیم و بخشی از خطبه اول نهج البلاغه رو کلمه کلمه مزه مزه می کنیم تا معرفتمان اوجی هم داشته باشد.

دین و شناخت خدا

سر آغاز دین، خداشناسى است، و کمال شناخت خدا، باور داشتن، او، و کمال باور داشتن خدا، شهادت به یگانگى اوست و کمال توحید (شهادت بر یگانگى خدا) اخلاص، و کمال اخلاص، خدا را از صفات مخلوقات جدا کردن است،

زیرا هر صفتى نشان مى‏دهد که غیر از موصوف، و هر موصوفى گواهى مى‏دهد که غیر از صفت است، پس کسى که خدا را با صفت مخلوقات تعریف کند او را به چیزى نزدیک کرده، و با نزدیک کردن خدا به چیزى، دو خدا مطرح شده و با طرح شدن دو خدا، اجزایى براى او تصوّر نموده و با تصّور اجزا براى خدا، او را نشناخته است.

و کسى که خدا را نشناسد به سوى او اشاره مى‏کند و هر کس به سوى خدا اشاره کند، او را محدود کرده، به شمارش آورده.

و آن کس که بگوید «خدا در چیست» او را در چیز دیگرى پنداشته است، و کسى که بپرسد «خدا بر روى چه چیزى قرار دارد» به تحقیق جایى را خالى از او در نظر گرفته است، در صورتى که خدا همواره بوده، و از چیزى به وجود نیامده است.

با همه چیز هست، نه اینکه همنشین آنان باشد، و با همه چیز فرق دارد نه اینکه از آنان جدا و بیگانه باشد.

انجام دهنده همه کارهاست، بدون حرکت و ابزار و وسیله، بیناست حتّى در آن هنگام که پدیده‏اى وجود نداشت، یگانه و تنهاست، زیرا کسى نبوده تا با او انس گیرد، و یا از فقدانش وحشت کند.


خطبه 1 نهج البلاغه ترجمه دشتی


 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">