توشه ای برای

نوشته های یک طلبه در موضوعات اجتماعی فرهنگی، مذهبی و ... با مناسبت یا بی مناسبت!

نوشته های یک طلبه در موضوعات اجتماعی فرهنگی، مذهبی و ... با مناسبت یا بی مناسبت!

http://www.funkhoone.com/upload/images/ekxq7s2pkrt6wes8x79w.jpg
توشه ای برای

بسم الله الرحمن الرحیم
این قرآن است که به ما می گوید:
وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ اَلزَّادِ اَلتَّقْوى‏.براى سفرى که در پیش دارید، زاد و توشه بردارید و بهترین توشه براى این راه، تقوا مى‏باشد، (بقره، آیه 197).
نیست جز تقوی در این ره توشه ای
نان و حلوا را بنه در گوشه ای

۲۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

امیرالمومنین علیه السلام در خطبه دوم عصر جاهلیت را این طور معرفی می فرمایند:

پیامبر صلی الله علیه و آله را زمانى فرستاد که مردم در درون فتنه ‏ها قرار داشتند، رشته‏ هاى مذهب گسسته و ارکان ایمان و یقین متزلزل شده، راههاى اساسى براى شناخت حق مختلف، و امور مردم پراکنده و متشتت، راه فرار از فتنه‏ ها باریک، مرجع و پناهگاه ناپیدا، هدایت فراموش شده، و گمراهى و نابینائى همه را فرا گرفته بود، خداى رحمان معصیت مى‏ شد، و شیطان یارى مى‏ گردید، ایمان بدون یاور مانده، ارکان آن فرو ریخته و نشانه‏ هایش دگرگون شده، راههاى آن ویران و جاده ‏هاى آن کهنه و فرسوده گشته بود.

۷ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۹:۱۱
س،م ج-م

بسم الله الرحمن الرحیم

روش حمد کردن خدا+ استعانت از خدا برای چه؟ بهترین گنج قابل ذخیره+  خواص شهادت به توحید از روی اخلاص + فلسفه بعثت حضرت محمد صلی الله علیه و آله.

هنگامی که حضرت علی علیه السلام از صفین بازمی گشتند این چنین فرمودند:

ستایش مى‏ کنم خداوند را به خاطر اتمام نعمتش، و تسلیم در برابر عزتش، و حفظ و نگهدارى از معصیتش ،در نیازها از او استعانت مى‏ جویم

۴ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۱:۳۱
س،م ج-م

بسم الله الرحمن الرحیم

امیر المومنین علی علیه السلام درباره فلسفه حج و زیارت خانه خودش این چنین می فرماید: زیارت خانه خود را که قبله مردم قرار داده بر شما واجب نموده، که چونان تشنگان به سوى آن روى مى‏آورند، و همانند کبوتران به آن پناه مى‏برند.

۸ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۸:۱۹
س،م ج-م

بسم الله الرحمن الرحیم

ویژگی های قرآن و احکام اسلامی در کلام امیرالمومنین علیه السلام:

این ودیعت کتاب پروردگارتان در میان شماست، که حلال و حرامش، واجب و مستحبش، ناسخ و منسوخش، امر آزاد و غیر آزادش، خاص و عامش، پندها و امثالش، مطلق و مقیّدش، و محکم و متشابهش را بیان کرد، مبهمش را تفسیرنمودمشکلاتش را توضیح داد.

۶ نظر موافقین ۵ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۰:۰۸
س،م ج-م

بسم الله الرحمن الرحیم

در ایام دهه مهدویت هستیم. بد نیست فرمایشات نائب عام امام زمان علیه السلام را در این رابطه که تکلیفمان چیست، مروری کنیم. اللهم عجل لولیک الفرج

۳ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۸:۰۳
س،م ج-م

بسم الله الرحمن الرحیم

سه ویژگی شاخص پیامبر اعظم قبل از رسالت +مردم شناسی دوران پیامبر گرامی اسلام + ویژگی های حضرت در دوران رسالت+ تعیین جانشین سیره همه انبیاء بود، آیا حضرت محمد صلی الله علیه و آله از این سنت استثنا بود؟مخالفان اگر جوابی دارند بسم الله!

امیرالمومنین علیه السلام در خطبه اول نهج البلاغه می فرمایند:

۸ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۲:۵۰
س،م ج-م

بسم الله الرحمن الرحیم

فلسفه بعثت پیامبران (نبوّت عامّه)+ نشانه های قدرت الهی که توسط انبیاء معرفی شد چه بودند؟+ دو شاخصه انبیاء که آنها را هیچ وقت در انجام وظیفه سست نکرد؟ 

امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند:

خدا پیمان وحى را از پیامبران گرفت تا امانت رسالت را به مردم برسانند،

۴ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۰:۲۹
س،م ج-م
بسم الله الرحمن الرحیم
علت فریب شیطان چه بود؟ حضرت آدم علیه السلام چه چیزهایی را به شیطان باخت؟ چرا خداوند حضرت آدم را در زمین فرود آورد؟

آدم علیه السّلام و داستان بهشت

سپس خداوند آدم را در خانه‏اى مسکن داد که زندگى در آن گوارا بود.

۵ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۸:۰۷
س،م ج-م

بسم الله الرحمن الرحیم

خدا چه چیزهایی به انسان عطا کرد و برای چه؟

امیرالمومنین علیه السلام در خطبه اول نهج البلاغه این چنین می فرمایند:

 شگفتى آفرینش آدم علیه السّلام.

سپس خداوند بزرگ، خاکى از قسمت‏هاى گوناگون زمین، از قسمت‏ هاى سخت و نرم، شور و شیرین، گرد آورد، آب بر آن افزود تا گلى خالص و آماده شد، و با افزودن رطوبت، چسبناک گردید، که از آن، اندامى شایسته، و عضوهایى جدا و به یکدیگر پیوسته آفرید. آن را خشکانید تا محکم شد. خشکاندن را ادامه داد تا سخت شد تا زمانى معیّن و سر انجامى مشخّص، اندام انسان کامل گردید.

۸ نظر موافقین ۷ مخالفین ۰ ۲۴ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۸:۱۳
س،م ج-م

بسم الله الرحمن الرحیم

به مناسبت میلاد سید الساجدین زین العابدین حضرت امام علی بن الحسین علیه السلام کلامی از مولا علی علیه السلام درباره اقسام عبادت تقدیم می گردد.

إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْکَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ-  وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْکَ عِبَادَةُ الْعَبِیدِ-  وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُکْراً فَتِلْکَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ

ترجمه

«جمعى خدا را از روى میل بندگى مى‏کنند که این عبادت بازرگانان است، و گروهى خدا را از ترس بندگى مى‏کنند و این عبادت غلامان است، و دسته‏اى از روى سپاسگزارى بندگى مى‏کنند که این عبادت آزاد مردان است.»

۲ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۳ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۶:۵۸
س،م ج-م

به مناسبت میلاد اسوه ایثار و فداکاری حضرت ابالفضل العباس علیه السلام.

کلام امیرالمومنین در ارزش ایثارگری.

وَ اعْلَمْ أَنَّ أَفْضَلَ الْمُؤْمِنِینَ أَفْضَلُهُمْ تَقْدِمَةً مِنْ نَفْسِهِ وَ أَهْلِهِ‏ وَ مَالِهِ فَإِنَّکَ مَا تُقَدِّمْ مِنْ خَیْرٍ یَبْقَ لَکَ ذُخْرُهُ وَ مَا تُؤَخِّرْهُ یَکُنْ لِغَیْرِکَ خَیْرُهُ وَ احْذَرْ صَحَابَةَ مَنْ یَفِیلُ رَأْیُهُ وَ یُنْکَرُ عَمَلُهُ فَإِنَّ الصَّاحِبَ مُعْتَبَرٌ بِصَاحِبِه‏

و بدان، بهترین مؤمنان، آن بود که جان و خاندان و مال خود را در راه خدا پیشاپیش تقدیم کند، چه آن را که پیش فرستى براى تو اندوخته گردد، و آنچه را که باقى گذارى سودش به دیگران مى‏رسد.*

فکری برای اندوخته هایمان کرده ایم؟!

*نامه 69 . قسمت 9. ترجمه دشتی ص611.

۶ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۲۲ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۶:۱۶
س،م ج-م

به مناسبت روز پاسدار

امیرالمومنین در نامه 53 خطاب به مالک اشتر در بخشی بعد از ذکر اقشار گوناگون اجتماعی درباره سپاهیان این طور می فرمایند:

فَالْجُنُودُ بِإِذْنِ اللَّهِ حُصُونُ الرَّعِیَّةِ وَ زَیْنُ الْوُلَاةِ وَ عِزُّ الدِّینِ وَ سُبُلُ الْأَمْنِ وَ لَیْسَ تَقُومُ الرَّعِیَّةُ إِلَّا بِهِمْ ثُمَّ لَا قِوَامَ لِلْجُنُودِ إِلَّا بِمَا یُخْرِجُ اللَّهُ لَهُمْ مِنَ الْخَرَاجِ الَّذِی یَقْوَوْنَ بِهِ عَلَى جِهَادِ عَدُوِّهِمْ وَ یَعْتَمِدُونَ عَلَیْهِ فِیمَا یُصْلِحُهُمْ وَ یَکُونُ مِنْ وَرَاءِ حَاجَتِهِمْ

پس سپاهیان به فرمان خدا، پناهگاه استوار رعیّت، و زینت و وقار زمامداران، شکوه دین، و راههاى تحقّق امنیّت کشورند. امور مردم جز با سپاهیان استوار نگردد، و پایدارى سپاهیان جز به خراج و مالیات رعیّت انجام نمى‏شود که با آن براى جهاد با دشمن تقویت گردند، و براى اصلاح امور خویش به آن تکیّه کنند، و نیازمندى‏هاى خود را برطرف سازند.*

قدر دان نباشیم خدا نعمت هایش را از ما خواهد گرفت. امنیت و اقتدار کشور عزیز ایران اسلامی مرهون فداکاری همه قوای نظامی و اقتدار رهبر عزیزمان هست. به اطراف کشورمان خوب نگاه کنیم و قدرشان را بدانیم.


*نهج البلاغه . ترجمه دشتی. ص573

۳ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۸:۲۱
س،م ج-م