توشه ای برای

نوشته های یک طلبه در موضوعات اجتماعی فرهنگی، مذهبی و ... با مناسبت یا بی مناسبت!

نوشته های یک طلبه در موضوعات اجتماعی فرهنگی، مذهبی و ... با مناسبت یا بی مناسبت!

http://www.funkhoone.com/upload/images/ekxq7s2pkrt6wes8x79w.jpg
توشه ای برای

بسم الله الرحمن الرحیم
این قرآن است که به ما می گوید:
وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ اَلزَّادِ اَلتَّقْوى‏.براى سفرى که در پیش دارید، زاد و توشه بردارید و بهترین توشه براى این راه، تقوا مى‏باشد، (بقره، آیه 197).
نیست جز تقوی در این ره توشه ای
نان و حلوا را بنه در گوشه ای

خصوصیات یاران قائم عجل الله تعالی فرجه الشریفه

چهارشنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۸۹، ۱۲:۲۱ ب.ظ

امام زمان

بسم الله الرحمن الرحیم
درود خدا بر محمد و خاندان پاکش
در روایات ویژگى‏هاى زیادى براى یاران حضرت مهدی(علیه‌السلام) شمرده شده که برخى مربوط به ویژگى‏ها و صفات ظاهرى و جسمانى است و برخى دیگر مربوط به خصایل اخلاقى و روحى .
خصایص روحى

شاید بتوان گفت: که مهم‏ترین ویژگى یاران امام(علیه‌السلام) این است که آنها مصداق کامل «اولیاء الله» (دوستان خدا) هستند. در قرآن کریم مى‏فرماید:

"ألا إنَّ اَوْلیاءَ اللهِ لا خَوْفٌ عَلَیهم وَ لا هُمْ یحزنون"(1)؛ آگاه باشید که بر دوستان خدا بیمى نیست و غمگین نمى‏شوند.

این که کسى از هیچ چیز ترسى به دل راه ندهد و اندوهگین نشود تنها زمانى امکان‏پذیر است که جز خدا نبیند و جز به او نیندیشد. این اوج کمال آدمى و بالاترین مرتبه‏اى است که یک انسان مى‏تواند بدان دست یابد.

امام صادق(علیه‌السلام) مى‏فرماید: خوشا به حال شیعیان قائم که در زمان غیبتش منتظر ظهور او و فرمانبردارش هستند، آنان اولیاى خدا هستند، همانها که نه ترس آنها را فرا مى‏گیرد و نه اندوهگین مى‏شوند.(2)

یاران قائم همچنان ‏که در بالاترین درجه تقوا و پرهیزگارى قرار دارند، از نظر کمال علمى نیز در بالاترین درجه قرار گرفته و از جام حکمت الهى و معرفت دینى، چنانکه باید، سیراب شده‏اند. حضرت على(علیه‌السلام) در این باره مى‏فرماید:

... پس گروهى در آن فتنه‏ها صیقلى مى‏شوند، مانند صیقل دادنی که آهنگر به شمشیر می‌دهد، دیده‏هاى آنها به نور قرآن جلا داده و تفسیر در گوش‌هایشان جا گرفته ‏شود. در شب، جام حکمت را به آنها بنوشانند بعد از این که در بامداد هم نوشیده باشند.(3)

خلاصه این که یاران قائم در چنان مرتبه‏اى از زهد و تقوا و علم و معرفت قرار دارند که همه کائنات در برابر آنها سرِ تسلیم فرود مى‏آورند و زمین و آسمان به وجود آنها افتخار مى‏کند.

امام صادق(علیه‌السلام) مى‏فرماید: خوشا به حال شیعیان قائم که در زمان غیبتش منتظر ظهور او و فرمانبردارش هستند، آنان اولیاى خدا هستند، همانها که نه ترس آنها را فرا مى‏گیرد و نه اندوهگین مى‏شوند.

امام باقر(علیه‌السلام) مى‏فرماید: گویى که یاران قائم را مى‏بینم که شرق و غرب (جهان را) در نوردیده‏اند. همه‏ چیز در برابر آنها سرِ تسلیم فرود مى‏آورد حتى درندگان زمین و آسمان به دنبال خشنود ساختن آنها هستند. قطعه‏اى از زمین به قطعه دیگر مباهات کرده و مى‏گوید: امروز مردى از یاران قائم از من گذر کرده است.(4)

 

ویژگى‏هاى جسمانى

یاران امام مهدى(علیه‌السلام) از نظر صفات جسمى و نیروى بدنى سرآمد روزگار بوده و کسى را یاراى مقابله با آنها نیست. امام صادق(علیه‌السلام) در وصف توان بدنى یاران قائم(عج) مى‏فرماید:

لوط (علیه‌السلام) که مى‏فرمود: «اى کاش در برابر شما قدرتى مى‏داشتم یا مى‏توانستم به تکیه‏گاهى استوار پناه ببرم»(5) در آرزوى نیرو و توان قائم (عج) و به یاد قدرت و استوارى یاران او بود، زیرا به هر کدام از آنها قدرت چهل مرد داده شده و قلب آنها محکمتر از پاره‏هاى آهن است. اگر به کوه‌هایى از آهن برخورد کنند آنها را از جا بر مى‏کنند و شمشیرهاى آنان از حرکت باز نمى‏ایستد، مگر زمانى که خداوند(عزوجل)، خشنود شود.(6)

 

تعداد یاران قائم(عج)

پوستر امام زمان علیه السلام

قول مشهور این است که تعداد یاران امام عصر(عج) 313 نفر هستند که در روایت‏هاى متعددى به آن اشاره شده است. در روایتى «مفضل بن عمر» از امام صادق(علیه‌السلام) چنین نقل کرده است:

مثل این است که قائم(علیه‌السلام) را بر منبر (مسجد) کوفه مى‏بینیم، در حالى که 313 مرد به عدد اهل بدر گرد او را گرفته‏اند. آنها مردان جنگاور و حاکمان خدا در زمین او و بر خلق اویند.(7)

با توجه به روایت دیگر به این نتیجه مى‏رسیم که یاران آن حضرت منحصر به تعداد یاد شده نبوده و این تعداد کسانى هستند که از آغاز حرکت حضرت مهدى(عج) ایشان را همراهى مى‏کنند، اما به تدریج بر این تعداد افزوده مى‏شود. البته ناگفته نماند که این 313 نفر به دلیل خصایل برجسته‏اى که دارند نقش فرماندهى و رهبرى را در لشکر آن حضرت به عهده دارند.(8)

در روایتى ابوبصیر از امام صادق(علیه‌السلام) چنین نقل کرده است:

قائم از مکه خارج نمى‏شود، مگر زمانى که تعداد کسانى که به گرد او جمع ‏آمده‏اند، تکمیل شود. پرسیدم: این تعداد چند نفر است؟ آن حضرت فرمود: دو هزار نفر، جبرئیل در سمت راست او و میکائیل در سمت چپ او حرکت مى‏کند و ... .(9)

برگرفته از کتاب سپیده امید، سید حسین اسحاقى


1- یونس (10) آیه 62.

2- شیخ صدوق، اکمال الدین و اتمام النعمه، ج 2، ص 357، ح 54.

3- نهج البلاغه، ترجمه و شرح علینقى فیض الاسلام، خطبه 150، ص 458 - 459.

4- بحارالانوار، ج 52، ص 327.

5- هود (11) آیه 80.

6- بحارالانوار، ج 52، ص 327، ح 44 به نقل از: موعود، ش 9، ص 32. خلیل منتظر قائم.

7- بحارالانوار، ج 52، ص 326، ح 42.

8- موعود، ش 9، ص 34.

9- بحارالانوار، ج 52، ص 367 - 368، ح 152.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">